I. OPIS KIERUNKU
Każdy z nas codziennie słyszy o zanieczyszczaniu wody, gleby i powietrza, rabunkowym korzystaniu z zasobów środowiska czy zmianach klimatycznych. Są to zjawiska związane z rozwojem cywilizacyjnym, na które wciąż poszukujemy właściwej odpowiedzi. Może ją stanowić gospodarka zrównoważonego rozwoju. Jednak do jej wdrożenia potrzebujemy wiedzy oraz innowacyjnych technologii środowiskowych (ekotechnologii), które mądrze zastosowane, pozwolą nam rozwijać się z poszanowaniem praw przyrody. Temu celowi będzie służyć kształcenie specjalistów na kierunku EKOTECHNOLOGIE DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU(EZR).
Zgodnie ze słowami Alberta Einsteina „Problemów nie da się rozwiązać pozostając na tym samym poziomie świadomości, na którym byliśmy, gdy je tworzyliśmy”, musimy być mądrzejsi od naszych poprzedników. Dążenie do zrównoważonego rozwoju jest obecnie powszechnie akceptowanym kierunkiem rozwoju społeczeństw we wszystkich jego wymiarach. Jednak dla realizacji tego celu wszystkie gałęzie przemysłu i gospodarki komunalnej potrzebują nowych, innowacyjnych technologii, które pozwolą bardziej racjonalnie wykorzystywać dostępne zasoby środowiska. Potrzebują także specjalistów – inżynierów, którzy będą potrafili te technologie projektować i wdrażać, wykorzystując różne narzędzia (w tym sztuczną inteligencję (AI)), a równocześnie będą dostrzegali społeczny i ekonomiczny kontekst ich stosowania.
Stwarza to rosnące zapotrzebowanie rynku pracy na specjalistów posiadających podstawową wiedzę inżynierską połączoną z kompetencjami w zakresie nowych technologii, ekonomii i prawa ochrony środowiska. Osoby takie powinny rozumieć potrzebę zastępowania nieodnawialnych zasobów środowiska ich odnawialnymi odpowiednikami, a także mieć wiedzę i umiejętności niezbędne do wdrożenia tych zasad w procesach produkcyjnych zgodnie z koncepcją gospodarki cyrkulacyjnej. Takimi osobami będą absolwenci kierunku EZR.
Kierunek EZR został tak zaplanowany, żeby studenci oprócz kompleksowej wiedzy zdobyli szerokie umiejętności praktyczne. Dlatego w programie studiów znalazło się szczególnie dużo zająć laboratoryjnych i seminariów, a także zajęć prowadzonych przez specjalistów z przemysłu. Tematyka zajęć jest bardzo rozległa i obejmuje m.in. odnawialne źródła energii, podstawy procesów i technologii przemysłowych, technologie związane z ochroną powietrza, wody i gleby, monitoring zanieczyszczeń, odzysk materiałów i energii, podstawy AI oraz nanotechnologie i nowoczesne materiały. Wiedza techniczna uzupełniona jest przedmiotami o profilu prawnym, społecznym i ekonomicznym oraz przedmiotami o charakterze humanistycznym. Dzięki temu absolwent EZR, oprócz wysokiej jakości wykształcenia technicznego, będzie rozumiał zachodzące procesy cywilizacyjne oraz posiadał podstawowe umiejętności biznesowe i wykazywał wrażliwość społeczną.
Zgodnie ze słowami Alberta Einsteina „Problemów nie da się rozwiązać pozostając na tym samym poziomie świadomości, na którym byliśmy, gdy je tworzyliśmy”, musimy być mądrzejsi od naszych poprzedników. Dążenie do zrównoważonego rozwoju jest obecnie powszechnie akceptowanym kierunkiem rozwoju społeczeństw we wszystkich wymiarach.
II. DLA KOGO
Kierunek EKOTECHNOLOGIE DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU jest kierunkiem łączącym wysokiej jakości wykształcenie techniczne z wiedzą i umiejętnościami o charakterze społecznym, prawnym i ekonomicznym. W swoim założeniu jest on adresowany do młodych kobiet i mężczyzn, którzy:
- interesują się nowoczesnymi technikami i technologiami
- dostrzegają i rozumieją aktualne trendy promujące stosowanie nowoczesnych technologii środowiskowych oraz związane z tym oczekiwania społeczne, a także rosnącą rolę sztucznej inteligencji w tych procesach
- próbują zrozumieć zachodzące procesy cywilizacyjne z ich pozytywnymi i negatywnymi skutkami dla środowiska naturalnego
- mają szerokie horyzonty myślowe, są osobami kreatywnymi, otwartymi na nowe rozwiązania i dociekliwymi, a przy tym potrafią kierować się zdrowym rozsądkiem
- w swoim życiu zawodowym chcą pracować w przemyśle, gospodarce komunalnej lub administracji na rzecz zrównoważonego rozwoju poprzez wprowadzanie innowacyjnych technologii, stosowanie nowych rozwiązań i racjonalne gospodarowanie zasobami środowiska.
ATUTY
Wyjątkowe cechy kierunku EKOTECHNOLOGIE DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU to:
- interdyscyplinarność: EZR oferuje wysoki poziom wiedzy technicznej zakresie nowoczesnych i innowacyjnych ekotechnologii obejmujących różne gałęzie przemysłu i gospodarki komunalnej
- komplementarność: EZR łączy wysoki poziom wykształcenia technicznego z wiedzą na temat zjawisk zachodzących w środowisku naturalnym, przemian cywilizacyjnych, a także wiedzą ekonomiczną, prawną i biznesową
- nastawienie na zdobywanie umiejętności praktycznych: ograniczyliśmy ilość wykładów na rzecz zajęć laboratoryjnych i seminaryjnych odbywających się w mniejszych grupach w bezpośrednim kontakcie z prowadzącymi zajęcia
- wszechstronność: kształcimy absolwentów, którzy będą mogli pracować praktycznie w każdej gałęzi przemysłu, w firmach komunalnych, administracji, albo założyć własną działalność gospodarczą (małą firmę lub start-up)
- elastyczność: studenci EZR maja dużą swobodę wyboru przedmiotów i bloków tematycznych umożliwiającą indywidualną specjalizację, a absolwenci są przygotowani zarówno do kontynuacji studiów na 2. stopniu, jak i do podjęcia pracy zawodowej
III. CZEGO SIĘ NAUCZYSZ?
PROGRAM STUDIÓW NA KIERUNKU
EKOTECHNOLOGIE DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
Rok 1
Rok 2
Rok 3
Rok 4
IV. PO STUDIACH
KONTYNUACJA STUDIÓW
Absolwenci I stopnia kierunku TECHNOLOGIE DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU mogą kontynuować naukę na studiach II stopnia na tym samym kierunku studiów (planowany do uruchomienia) lub na innym kierunku o podobnej tematyce, na przykład Inżynieria środowiska lub Odnawialne źródła energii i infrastruktura komunalna.
PERSPEKTYWY ZATRUDNIENIA
Absolwentka lub absolwent kierunku EKOTECHNOLOGIE DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU z racji swojego wszechstronnego wykształcenia technicznego uzupełnionego wiedzą ekonomiczną i prawną oraz rosnącego zapotrzebowania na takich specjalistów może znaleźć zatrudnienie:
- praktycznie w każdej gałęzi przemysłu w działach ochrony środowiska lub innych zajmujących się monitoringiem środowiska, zaopatrzeniem zakładu w wodę, wykorzystaniem energii, gospodarką odpadami i ściekami, ochroną powietrza;
- w zakładach gospodarki komunalnej zajmujących się większością usług komunalnych (woda, ścieki, odpady, ochrona i monitoring środowiska, ochrona powietrza);
- administracji różnych szczebli zajmujących się zagadnieniami środowiskowymi
- w formie własnej działalności biznesowej w formie małej firmy lub start-upu, gdzie będą mogli realizować swoje autorskie idee i pomysły;
- krajowych i zagranicznych organizacjach pozarządowych, fundacjach i stowarzyszeniach zajmujących się zagadnieniami związanymi ze zrównoważonym rozwojem społeczeństw.